En af mine venner har et mindre firma med produktion af nogle helt specielle pakninger, som er ret efterspurgte i VVS branchen. Han har pæn succes med afsætningen og er ganske godt tilfreds med firmaets udvikling.
For nylig fortalte han mig, at han havde fået et praktisk problem, fordi kundekredsen i Storkøbenhavn havde udviklet sig meget gunstigt. Derfor brugte han for meget tid på at køre til hovedstaden for at servicere den voksende kundekreds. – Det giver altså for meget spildtid, når man skal bruge nogle timer i bil hver vej for at holde et møde på en halv times varighed i København, nævnte han. Heldigvis har han entreret med en virksomhed, der tilbyder telefonpasning og receptionsservice.
Men nu havde han fundet den helt rigtige løsning. Han havde etableret sig med et kontor i København. Han havde dog ikke haft besværet med selv at finde et egnet lokale eller med at ansætte personale. I stedet havde han etableret sin filial i et såkaldt kontorhotel, hvor han havde lejet sig ind.
– Her bliver jeg serviceret i alle ender og kanter, fortalte han. Kontorhotellet tager sig for eksempel af telefonpasning og yder også en glimrende adresseservice, så jeg kan spare en del på det her hjemme i firmaet.
– Og hvis det er nødvendigt at holde et møde med en af mine kunder, kan jeg blive siddende på min flade her hjemme i Jylland og holde en videokonference med kunden, der besøger mig på kontorhotellet. Så kan vi få snakket tingene igennem, og jeg sparer en masse tid på kørslen til og fra København.