Et oplagt spørgsmål til en efterskole, der brander sig selv som en IT-efterskole, ville være, om denne uddannelsesinstitution har mulighed for at undervise eleverne i online markedsføring og derved give dem et meget vigtigt redskab til fremtiden.
Lad os sige det med det samme: online markedsføring er ikke øverst på diverse IT-efterskoles agenda. I stedet for er kundskaber som det at kunne kode i mange forskellige sprog, at kunne identificere databaseproblemer, at kunne samle en computer med det rigtige hardware og lignende udfordringer i centrum. Kort sagt – det handler mere om, hvordan en computer fungerer og opererer på et hardware- og softwaremæssigt plan, end om hvordan du får succes i Google med søgemaskineoptimering og Google AdWords.
Men sådan behøver det ikke at være.
Online markedsføring er i høj grad bundet sammen med det at kunne kode eksempelvis. At kunne minimere en sides loadtid ved at fjerne overskydende kode, at bruge smarte scripts til at loade nogle elementer til nogle besøgende og så videre hænger tæt sammen med det at kunne kode i første instans. Også andre varianter af søgemaskineoptimering kan kobles sammen med det at kunne kode; kan du fx. lave et script, der automatisk henter nødvendige informationer og opdateringer, kan du bruge mere tid på optimering og mindre tid på slavearbejdet i forhold til at indtaste tal i et Excel-ark med placeringer.
En SEO-workshop i online markedsføring og en IT-efterskole kan sagtens være ganske glimrende venner, hvis vi lader dem være det. IT-efterskolen skal blot åbne sine arme og acceptere det nye fag udefra.
Sådan kunne online markedsføring hjælpe IT-efterskolen
Lige nu er der på IT-efterskolen meget fokus på det faglige og teoretiske i computere. Dette er heller ikke skidt. Men den praktiske anvendelse og at skabe brugervenlige programmer er ikke just i fokus. Det kan det komme, hvis man inkorporerer et fag som online markedsføring i IT-efterskolens udvalg.
Med online markedsføring er det nødvendigt at påtage sig forbrugerens briller og forudsige, hvad denne ønsker. Det er nemlig forbrugeren, den søgende, der i sidste ende sidder med magten over din side. Derfor skal du med online markedsføring ikke alene udvikle programmer og sider, der kan en masse ting (datalogi), men du skal også udvikle programmer og sider, der hjælper brugeren med at finde det, personen søger (online markedsføring). På denne måde hjælper du den søgende, og så vil søgemaskinerne være mere tilbøjelige til at sende dig besøgende.
Også i forhold til psykologien bag en søgning vil online markedsføring være behjælpeligt. I forhold til SEA (Search Engine Advertising) handler det i høj grad om at skrive fængende annoncetekster og skabe landingssider, der konverterer. Dette er ikke særligt nemt og det kræver en vis indsigt i, hvad folk egentligt leder efter.
IT-efterskolens nye bedste ven
Alt i alt kunne vi sagtens her på siden forestille os, at en IT-efterskole og faget online markedsføring kunne blive bedste venner. Eleverne kunne tillægge sig evner, der i høj grad er efterspurgt, når de en del år efter er ved at være færdige med deres gymnasiale uddannelse. De bliver med andre ord – hvis IT-efterskolen vælger at kombinere de andre fag med online markedsføring – rustet til fremtiden!